To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
forum.Kanu.pl »
Pośród trzcin i kamieni

Kanu - inne konstrukcje - Kanu metodą One-Off.

Radek - 2014-01-23, 13:17
Temat postu: Kanu metodą One-Off.
Budując swoje łódeczki najczęściej sięgamy po sprawdzone tradycyjne materiały. Koncentrujemy się głównie na drewnie lub sklejce. Od wielu lat w szkutnictwie, przy konstrukcjach przekładkowych, wykorzystywane są pianki Airex lub Herex. Sprawdza się nie tylko przy konstrukcjach dużych łodzi ale też i małych jednostek.

Pierwszym krokiem jest przygotowanie „kopyta” na którym będziemy kleić nasz kadłub.


Wszystkie listwy starajmy zabezpieczyć taśmą/folią.


Z narzędzi, które będą mam potrzebne do sklejania kadłuba należy wymienić: długa metalowa linijka, nożyk, papier ścierny, zszywacz. Potrzebny będzie też klej poliuretanowy do klejenia pasów pianki.
Prace zaczynamy od środka łódki.


Mocujemy ściskiem płat pianki, następnie odrysowujemy i docinamy. Przed zamocowaniem go pamiętajmy o posmarowaniu krawędzi klejem.
Praca na łódką idzie dość sprawnie.






Po sklejeniu kadłuba, usuwamy wszystkie zszywki, szpachlujemy je i szlifujemy kadłub.
Obecnie kadłub jest pokryty aramidem i szlifowany jest środek, muszę tylko dograć zdjęcia.
Cdn. ;)

Mbober1 - 2014-01-23, 16:16

Kurcze a ja po pierwszych zdjęciach myślałem, że robisz canoe metodą wood and canvas (się znaczy dechy i płótno :razz: ) :wink:
Żółtodziób - 2014-01-23, 18:40

Ciekawy sposób.

Ale z uzyskaniem gładzi będzie trochę roboty.

A co będzie w środku. Tez aramid?

Nie pytam o koszty bo wyjdą niemałe.

Radek - 2014-01-23, 20:11

Żółtodziób napisał/a:
Ale z uzyskaniem gładzi będzie trochę roboty.

Na aramidzie jest szkło i je trzeba będzie doszlifować.

Żółtodziób napisał/a:
A co będzie w środku. Tez aramid?

Aramid z węglem i szkło.

Kupując piankę (Havel Composites) to trzeba się pytać o pasy. Najtańsza wersja w handlu, a odpada cięcie. Grubość 5 mm.

Żółtodziób - 2014-01-23, 20:42

Dzięki za dotychczasową wiedzę :)

Pewnie sie z przyszłłych zdjęć dowiemy, jak to się z kopyta zdejmuje ??
Przypuszczam że tak jak w technologii W&C ?

Jaką wage całości przewidujesz ?
Czy to będzie prospectorek 16-17 stóp ?

Radek - 2014-01-24, 08:00

Waga w granicach 15-17 kg. To jest maleństwo 14' :) Taka mała, lekka wytrzymała solówka. :D
Szajba - 2014-01-24, 12:23

Ciekawa i w sumie prosta technika :)
Jakiej grubości piankę zastosowałeś ?

Jeśli to ten sam kadłubek który widziałem u Ciebie w listopadzie, to już pewnie jest skończony. Więcej zdjęć poproszę.

nurtur - 2014-01-24, 23:36

Zawsze można na Ciebie liczyć, że coś ciekawego wysmarujesz. Nie jestem odosobniony w oczekiwaniu na ciąg dalszy.
Myszoor - 2014-01-25, 10:37

nurtur napisał/a:
Zawsze można na Ciebie liczyć, że coś ciekawego wysmarujesz. Nie jestem odosobniony w oczekiwaniu na ciąg dalszy.

+1 a szczególnie interesuje mnie coś takiego w tkaninie : )

Radek - 2014-01-25, 15:36

Trochę zmroziło i jak tylko odpuści to zabieram się za prace i fotki. :)

[ Dodano: 2014-05-19, 21:55 ]
Te trochę odłożone ze względu na temperaturę to mi trochę zeszło.
W międzyczasie przygotowałem:




Szablony zostały odkręcone i całość delikatnie została położona w kołyskach. Dzień czasu to bawiłem się z wyjmowaniem szablonów. Kątówką delikatnie nacinałem i wyłamywałem listewki. Dzień roboty. Trudno się nacina szlifierką z myślą, że pod spodem jest tylko 5 mm pianki.






Po przeszlifowaniu środka przyszedł czas na laminat.
Po zdjęciu łódki z szablonów, łódeczka była bardzo wiotka i postanowiłem dodatkowo usztywnić dno tkaniną jednokierunkową.



Na tkaninę położyłem aramid-węgiel.


Całość przykryłem tkaniną szklaną:


Zastosowałem wolny utwardzacz i w 3 godziny udało mi się położyć wszystkie warstwy.
Kręgosłup odczuł pracę szczególnie przy aramidzie-węgiel. Bez pompy bardzo trudno jest to dobrze położyć.




Ciąg dalszy prac na dniach ;) .

Gabriello - 2014-05-19, 21:21

Dobra robota. :smile:
Wszystkie warstwy przesączałeś na raz?
Czy przyjdzie na końcu jakiś kolorek czy zostana takie barwy?

Radek - 2014-05-20, 07:23

Muszę podziękować Piotrkowi za pomoc przy laminacie. Samemu byłoby więcej pracy i więcej żywicy by poszło na całość.
Przed przystąpieniem do laminowania wszystkie warstwy tkaniny zostały przycięte i dopasowane.
Laminat kładliśmy "na mokre", czyli naniosłem żywicę, ułożyłem na dnie tkaninę jednokierunkową, Piotr ją przewałkował wałkiem aluminiowym a następnie ułożyliśmy w łódce aramid węgiel. Warstwa ta była również wałkowana. Delikatnie zwilżyłem tą warstwę i na to poszło szkło. Suchym wałkiem futrzakiem i aluminiowym pokryliśmy ładnie całość szkłem. Kręgosłup już nie ten, ale po 3 godzinach pracy efekt jest taki jaki powinien być.
Dziś skończę pracę z komorami i dalsze fotki umieszczę.
Kokpit zostanie taki jak widać, zaś z poszyciem zewnętrznym są rozważane kolory i flisy szklane. Wydaje mi się że czarna matowa z brązowymi listwami będzie fajnie wyglądać.

Żółtodziób - 2014-05-20, 12:54

No tak.

Popsułeś taki porządny stelaż... :evil:

Radek - 2014-05-22, 18:58

Dalej działam z łódeczką. W dziobach wstawiłem komory wypornościowe. Krawędzie jeszcze obrobię czarną żywicą.




Największy problem to był z wyrównaniem krawędzi burt. Wszystkie nylony nie dają się szlifować, mechacą się strasznie. Odkurzyłem urządzenie podobne do dremelka i cienkimi tarczkami o średnicy 20 mm wyrównałem krawędzie burty.



ManaT - 2014-05-22, 19:17

Nie wystarczyła pływalność pianki?
Łódeczka nabiera krasy.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group