Kanu - konstrukcje ze sklejki (Plywood) - Kanu ze sklejki torturowanej
Yachtdeck - 2014-07-19, 07:07 Temat postu: Kanu ze sklejki torturowanejZ racji że prace idą opornie to dopiero teraz otwieram temat mojego kanu
Zainspirowany pomysłami Krzysztofa Mnicha i przy niewątpliwej Jego pomocy zacząłem budować kanu ze sklejki torturowanej. Trwa to już ponad miesiąc i z perspektywy czasu zastanawiam się czy bardziej są to dla mnie tortury czy dla sklejki
Teraz trochę o materiale... Kanu jest budowane z 3 arkuszy sklejki o wymiarach 4x1520x1520mm, która jeszcze przed jakimkolwiek wyginaniem została zalaminowana 1 warstwą maty o gęstości 150g/m^2 w celu zapewnienia lepszej sprężystości i wytrzymałości. Finalnie będzie zalaminowana jeszcze raz z zewnątrz i raz od środka (łączny laminat 450g/m^2). Po laminowaniu zostanie oklejona naturalną okleiną 0,6mm z jesionu amerykańskiego, który zostanie pokryty żywicą i polakierowany lakierem Teknos 0290. Co do żywic to początkowo używałem Epidianu 6 lecz nie wiem jak dla Was ale dla mnie była zbyt gęsta i przerzuciłem się na żywice Novol (oczywiście epoksydowe)
Od razu powiem: jest ogromny problem ze ściągnięciem nacięć na burtach dlatego ta budowa tyle trwa...
Radek - 2014-07-19, 07:35 Przyglądają się zdjęciom to rzeczywiście kształtowanie kadłuba to trwa. Dobrze udokumentowałeś to. Dzięki i czekamy na resztę zdjęć.Yachtdeck - 2014-07-19, 07:49 To jeszcze potrwa, dziś prawdopodobnie ostatecznie ściągnę naciecia na burtach i kleję je, potem nadejdzie czas na klejenie całościGabriello - 2014-07-19, 12:10 Chyba trochę utrudniłeś sobie tym polaminowaniem przed ściąganiem sklejki.
Inni namaczali naciętą płytę, to dawało dobra plasytczność.
Potem doschnięcie, laminowanie łączeń i na końcu mata na całość.
Ale najważniejszy efekt końcowy.
Powodzenia i dzięki za fotki.Yachtdeck - 2014-07-19, 12:37 Niestety w tym konkretnym przypadku nie mogę tego moczyć ponieważ jedyna wersja sklejki jaką znalazłem w szerokości minimum 1,5m to sklejka suchotrwała, zatem jakiekolwiek moczenie zniszczyłoby ją całkowicie. Tym że jest suchotrwała to akurat nie przejmuję się ponieważ będzie całkowicie laminowana, ale do momentu laminowania to z wodą muszę uważać
Co do namaczania to też o tym słyszałem ale w przypadku płyty pilśniowej co i tak uważam za wysoce ryzykowne
Tak czy inaczej konstrukcja już jest prawie na ukończeniu więc nie powinno być źle
Dziś w warsztacie planuję podociągać wszystkie nacięcia i pewnie uda mi się zakleić łączenia, oczywiście podzielę się fotorelacją
[ Dodano: 2014-07-21, 20:30 ]
No i podociągane
teraz wygląda tak:
Jutro jadę po materiał na burtnice i stępkęAmator - 2014-07-21, 21:07 Też jestem w trakcie popełniania takiego kanu własnego pomysłu tutaj zdjęciaYachtdeck - 2014-07-22, 06:49 Bardzo fajnie to wygląda mam tylko jedno pytanie: widzę że kleisz wszystko na klej PU czy będziesz laminował w środku wszystko?Amator - 2014-07-22, 07:38 Nie , nie będę laminował .
W zasadzie konstrukcja jest bardzo sztywna i wystarczy tylko lakier .
Laminat to tylko jakieś zabezpieczenie sklejki przed rysami .
Kształt i wyparcie na łączeniach sklejki niby dennikami daje dużą sztywność .
Uderzałem pięścią dużą siłą i szkoda ręki może młotek ale jak to mówią nie ma takiej szyszki która nie spada , wystarczy odpowiedni wiatr .Myszoor - 2014-07-22, 09:38
Amator napisał/a:
Uderzałem pięścią dużą siłą i szkoda ręki może młotek ale jak to mówią nie ma takiej szyszki która nie spada , wystarczy odpowiedni wiatr .
Jak już stukasz to może zrób test bardziej odpowiadający temu co może się realnie zdarzyć na wodzie - uderz całym kanu o coś twardego. Masa kanujki z operatorem wiosła (i bagażem) generuje naprawdę mocny punktowy nacisk - coś o tym wiem, moje kanu też Amator - 2014-07-22, 20:58 Dziękuję nie, takie testy mi wystarczą . Jak już pisałem nie ma szyszki .... . Testów do zniszczenia nie będę przeprowadzał .Yachtdeck - 2014-07-23, 06:38 a powiedz jaki masz współczynnik przy tym kleju poliuretanowym przy literce D bo jest to dość ważne z punktu widzenia wytrzymałości spoinyGabriello - 2014-07-23, 06:59 PU mają D4. Chyba, że robią jeszcze inne.Amator - 2014-07-23, 08:42 Generalnie jeżeli chcesz bardzo wytrzymałą spoinę to kleje epoksydowe .
Do takich " pływadeł " jak kajak lub kanu i przy jakimś zwykłym pływaniu nie ekstremalnym klej Pu z mojej praktyki myślę że w zupełności wystarczy .
A przy mojej technologii budowy jest praktyczny w użytkowaniu .
W nawiązaniu jeszcze do wpisu Myszora to rzucałem kajakiem o ziemię (twarda była).
Oczywiście jak zwykle co do zastosowań i rodzajów materiałów zadania będą podzielone . Większość z nas jak samemu nie sprawdzi to nie uwierzy .Myszoor - 2014-07-23, 09:01
Amator napisał/a:
W nawiązaniu jeszcze do wpisu Myszora to rzucałem kajakiem o ziemię (twarda była).
Naprawdę nie o to mi szło by zdewastować kanujkę tylko o to byś się przekonał jaka potrafi być siła nacisku punktowego i dlaczego warto pomyśleć o laminacie. Czasem trafi się kamień, czasem sęk, czasem jakieś napłyniesz na jakieś metalowe syfiozo... Ja się już o tym i przekonałem i nałatałem, więc jakieś pojęcie w tym temacie mając próbuję coś zasugerować Amator - 2014-07-23, 09:20 Rozumiem i laminat w moim przypadku ma spełniać zabezpieczenie przed uszkodzeniem sklejki np.głębokie rysy , wytrzymałość kadłuba jest wystarczająca bez laminatu .