To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
forum.Kanu.pl »
Pośród trzcin i kamieni

Kanu - konstrukcje listewkowe (Wood Strip) - Problem z drewnem - jakie wybrać?

zdybi - 1970-01-01, 01:00
Temat postu: Problem z drewnem - jakie wybrać?
Witam wszystkich.Od jakiegoś czasu rośnie we mnie chęć zrobienia sobie drewnianego kanu.Oglądałem mnóstwo gotowych egzemplarzy i najbardziej przypadł mi do gustu "prospector" ,bądź łódeczka zbliżona do niego kształtem.Chciałbym spróbować metody klejenia listewkowego.Jestem rzeźbiarzem z zamiłowania,więc jakieś zdolności manualne posiadam. :lol: Łódeczka musiałaby oczywiście zostać ozdobiona jakąś płaskorzeźba lub rzeźba na dziobie.Mam jednak problem natury technicznej,ponieważ nie wiem jaki gatunek drewna wybrać na pierwsze kanu.Gwoli prawdy to nie wiem nawet gdzie kupić takie gotowe listwy aby były suche i wysezonowane oraz jaka jest cena owych.Z chemią do pokrycia nie ma problemu,tylko to drewno.Pytałem po tartakach ale mają tylko mokre i świeże.Nie wiem także ile takich listew w przybliżeniu zużywa się na kanu.Mam na wszystko przeznaczone jakieś 1500-2000zł.Proszę o pomoc.
klaus - 1970-01-01, 01:00

Witaj jeśli chodzi i rodzaj zastosowanego drzewa to nadaje się większość krajowych jak i egzotycznych gatunków, zasadnicza różnica to waga takiej łódeczki i oczywiście jej wygląd. Kanu zrobione z twardego drewna będzie z całą pewnością cięższe co wcale nie znaczy wytrzymalsze gdyż twarde drewno jest na ogół bardziej kruche i mniej elastyczne. Ja swoją łódeczkę zbudowałem z listew sosnowych bo było je najłatwiej zdobyć jednak teraz mam w planach następną kanadyjkę którą chcę budować z cedru i czegoś ciemniejszego jako dodatki.

Jeśli chodzi o dostępność odpowiedniego drewna to poszukaj jakiegoś składu w którym zaopatrują się stolarze lub spytaj się takowego gdzie się zaopatruje w suszoną tarcicę. Drewno egzotyczne można zdobyć od producentów schodów drewnianych a jak się dobrze pogada (odpowiednio zapłaci) to i potną na listewki.

irish - 1970-01-01, 01:00

Uważam że powinno się stosować drewno jak najlżejsze, czyli w naszych warunkach świerk. Wyrzymałość kadłuba robi mata szklana a drewno występuje tu głównie w funkcji wypełniacza. Na listwy burtowe - jesion. Na drobną konfekcję można stosować egzotyczne ciemne gatunki. Drewno powinno być maksymalnie suche z uwagi na ciężar.



Jacek

Radek - 1970-01-01, 01:00

Panie Jacek,

Tu się kolega myli.

Struktura (gęstość) drewna ma wpływ na wytrzymałość kadłuba.

Drewno nie jest tylko wypełniaczem.



Pozdrawiam Radek

atomek - 2010-10-12, 14:04

Witam wszystkich forumowiczów

mam również pewien problem z drewnem:
czy sklejka szkutnicza, mahoń o grubości 3,6 mm nie będzie za cienka do budowy kanu?

A może wystarczy wzmocnić laminat np. używając gęściejszej tkaniny zamiast 200g/m kw. dać 300 a może wiecej?, a może podwójnie zalaminować ?

Czy moje pomysły maja jakiś sens ?
Proszę o poradę.

Malutki - 2010-10-12, 20:28

Sklejka 3,6mm nada się do budowy kanu. Standardowo używa się 4mm więc różnica niewielka. Laminowanie 200g/m2 z zewnątrz i 300g/m2 z wewnątrz też wystarczy. Łódka będzie po prostu trochę delikatniejsza ale w pełni użyteczna. Jeśli chcesz mocniejszą łódkę to możesz położyć dodatkową warstwę tkaniny. Wewnątrz by zwiększyć sztywność kadłuba lub na zewnątrz by zwiększyć odporność na przetarcia i przebicia. Zresztą to drugie nie ma związku z grubością sklejki.

Malutki
www.hobbo.net

Thialf - 2010-11-27, 13:56

Ja ma zaś pytanie dotyczące łączenia słomek. Wiem, że można je łączyć. Pytanie tylko jak, na zakładkę, na styk, zacinać po skosie? I czy konstrukcja w której występują liczne łączenia, jest o wiele mniej wytrzymała niż ta zrobiona z całych listew? Nałożenie dodatkowej warstwy tkaniny nie wyrówna ewentualnych braków w wytrzymałości? Wiem, że liczne łączenia zepsują efekt wizualny ale myślałem o pokolorowaniu zewnątrz kadłuba tak czy siak, więc aż tak bardzo mi to nie przeszkadza. Martwię się tylko o wytrzymałość całości.
Podobne pytanie związane z wytrzymałością.
Jeśli listwy nie będą frezowane tylko zacinane pod kątem (by zwiększyć powierzchnie klejenia), to czy też mocno osłabi to konstrukcje?
Myślałem o sośnie, jako najłatwiej dostępnym materiale.

Thialf - 2010-11-27, 14:14

Mniej więcej chodzi mi o coś takiego jak na tym jpg-u
Wiem, że to bardzo dużo szlifowania, ale to mnie nie przeraża.

Max - 2010-12-21, 12:09
Temat postu: Materiały do budowy
Czy Ci którzy przeszli przez żmudny proces budowy mogą podzielić się wiedzą o źródłach zakupu materiałów - najlepiej linki. Z życzeniami Bożonarodzeniowymi-
Radek - 2010-12-21, 20:33

Max, ja najczęściej kupuję:
www.dlh-poland.com
www.zagloba.com.pl

Zacięcia przy budowie kanu w przyszłym roku

Radek

Myszoor - 2011-04-05, 21:18

podchwytliwe i wariantowe pytanie mam :D
radekkanu napisał/a:
Struktura (gęstość) drewna ma wpływ na wytrzymałość kadłuba.

jaki materiał sugerujesz w sytuacji gdy pożądana jest znaczna wytrzymałość??

1. nie limitują mnie finanse
2. trochę limitują mnie finanse
3. bardzo limitują mnie finanse

:]

Radek - 2011-04-06, 07:46

1. cedr kanadyjski (10 - 12 tys. m3)
2. mahoń (4 - 6 tys. m3)
3. sosna, świerk, jodła, samba - (1,5 - 4 tys. m3)

Na pierwszą łódkę polecam materiał w miarę lekki (np. świerk).
Z drugiej strony budować kanu na własne potrzeby to warto zainwestować w coś z egzotyki - robota ta sama a coś tam w duszy zawsze wypina pierś jak ktoś wspomina że łódka z mahoniu ;) .
Jaki materiał należy wybrać napiszę wieczorem :)

Myszoor - 2011-04-06, 09:59

radekkanu napisał/a:
1. cedr kanadyjski (10 - 12 tys. m3)
2. mahoń (4 - 6 tys. m3)
3. sosna, świerk, jodła, samba - (1,5 - 4 tys. m3)

Cedr kanadyjski - waga: 550 kg / m3 (drewno mokre)
Mahoń - przy 15% wilgotności: 550 kg/m³, całkowicie suchego: 500 kg/m³.
Sosna - świeża 50÷820÷850 kg/m3, w stanie suchym – 300÷490÷860 kg/m3
Samba - świeża (kg/m3): 550 - 700, przy 12 % (kg/m3) średni: 380

czyli sucha samba wagowo jest porównywalna z cedrem?? hmm :] a wytrzymałościowo jak to jest? bo zakłądam częsty i siłowy kontakt z otoczeniem :\

radekkanu napisał/a:
Na pierwszą łódkę polecam materiał w miarę lekki (np. świerk).
Z drugiej strony budować kanu na własne potrzeby to warto zainwestować w coś z egzotyki - robota ta sama a coś tam w duszy zawsze wypina pierś jak ktoś wspomina że łódka z mahoniu ;) .

u mnie to tak nie działa :] zadecydują parametry i relacja ceny do ciężaru twardości a nie nazwa :)

BTW
jest gdzieś w necie jakaś tabelka porównująca te parametry?

radekkanu napisał/a:
Jaki materiał należy wybrać napiszę wieczorem :)

dzięki

Radek - 2011-04-06, 13:54

Cedr:
Wytrzymałość na ściskanie - 35 N/mm2
Wytrzymałość na zginanie - 55 N/mm2

Samba:
Wytrzymałość na ściskanie - 30 N/mm2
Wytrzymałość na zginanie - 73 N/mm2

Merantii:
Wytrzymałość na ściskanie - 35 - 50 N/mm2
Wytrzymałość na zginanie - 69 - 86 N/mm2

Sosna:
Wytrzymałość na ściskanie - 47 N/mm2
Wytrzymałość na zginanie - 87 N/mm2

Świerk:
Wytrzymałość na ściskanie - 43 N/mm2
Wytrzymałość na zginanie - 66 N/mm2

Thialf - 2011-04-06, 14:04

Więc sosna wypada najlepiej? Jestem w szoku :shock:


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group