Kanu ze sklejki torturowanej |
Autor |
Wiadomość |
Amator
Dołączył: 01 Paź 2011 Posty: 151 Skąd: Włocławek
|
Wysłany: 2014-08-03, 19:11
|
|
|
Pływa się trochę miękko , ale jak pływało się na płaskim 1,1 m szerokości to mogę wydziwiać .
Porównania z kajakiem nie ma co robić bo siedzi się wyżej .
Więc jest w miarę stabilna , trzeba się opływać , padła propozycja opuszczenia ławek o 50 mm ,rozważę . Kanu rozrysowane według projektu z internetu , przystosowane do budowy z torturowanej sklejki .
Nie miałem doświadczenia w takiej budowie więc jak sobie wymyśliłem tak zrobiłem .
Napotkałem pewne trudności ale ogólnie jest dobrze .
Teraz trochę inaczej podszedł bym do formowania kadłuba .
Nadal jednak bez szablonów metodą zbliżoną do tradycyjnej budowy .
Zrobił bym tylko ramę z listew na burtnice , nie było by wtedy problemów z symetrią kadłuba (mniej pracy).
Teraz popływać po rzekach .
Już mówię że druga będzie lepsza .
Długość 4.4 m
Szerokość 860 mm |
_________________ Po pierwsze: trzeba mieć pasję. Pasja podwaja wartość naszego życia. Bez względu na to, czy pasją jest żeglarstwo, czy zbieranie znaczków.
Piotr Targowski |
|
|
|
|
Radek
Pomógł: 20 razy Dołączył: 24 Wrz 2006 Posty: 1226 Skąd: Raciąż
|
Wysłany: 2014-08-03, 20:55
|
|
|
Amator napisał/a: | Już mówię że druga będzie lepsza . |
Maciej tak trzymaj Pomyśl o wydłużeniu tak do 460 cm. |
_________________ Radek
www.radekkanu.com |
|
|
|
|
Myszoor
Miłośnik Myszek :)
Pomógł: 8 razy Dołączył: 23 Kwi 2010 Posty: 1407 Skąd: zDolny Śląsk
|
Wysłany: 2014-08-04, 08:15
|
|
|
Amator napisał/a: | Pływa się trochę miękko , ale jak pływało się na płaskim 1,1 m szerokości to mogę wydziwiać . |
Amator napisał/a: | padła propozycja opuszczenia ławek o 50 mm ,rozważę . |
obniżając środek ciężkości poprawiasz jej stabilność |
_________________ Good judgment comes from experience, and experience comes from bad judgment : ) | Mysia Perć™ : P
Dumoine - zapiski z budowy -> eBook |
|
|
|
|
Amator
Dołączył: 01 Paź 2011 Posty: 151 Skąd: Włocławek
|
Wysłany: 2014-08-04, 10:17
|
|
|
Właśnie o to chodzi , ławki mam teraz na wysokości 300 mm .
50 mm może to nie jest dużo ale wystarczyło uklęknąć i była znaczna poprawa .
Mnie osobiście mniejsza stateczność początkowa nie przeszkadza ale ktoś mniej przyzwyczajony może się nie czuć komfortowo .
Trochę bardziej miękka łódka wynika z kształtowania kadłuba , projekt jest dobry a że dla mnie jest to nowa technika budowy mam rozbieżności w przekroju poprzecznym w środkowej części promień gięcia powinien być mniejszy a jest większy przez co w linii wodnej jest nieco węższa
Ale tak się zdobywa doświadczenie , niestety .
Jeszcze uwaga sklejka sklejce nie jest równa i jeden arkusz zagina się bez problemu a drugi jest już sztywniejszy i profil gięcia będzie trochę inny . |
_________________ Po pierwsze: trzeba mieć pasję. Pasja podwaja wartość naszego życia. Bez względu na to, czy pasją jest żeglarstwo, czy zbieranie znaczków.
Piotr Targowski |
|
|
|
|
Gabriello
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Maj 2012 Posty: 523 Skąd: Lubań
|
Wysłany: 2014-08-04, 10:43
|
|
|
Gratulacje i dzięki za ciekawe spostrzeżenia.
Niejedna osoba jest wdzięczna za takie niby mało istotne a jednak ważne szczegóły.
Przydałby się jakiś kolorek z zewnątrz. |
|
|
|
|
Żółtodziób
Pomógł: 1 raz Dołączył: 07 Kwi 2012 Posty: 214 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2014-08-04, 10:52
|
|
|
Radek napisał/a: | ...
...Pomyśl o wydłużeniu tak do 460 cm. |
Ja bym posłuchał
Amator napisał/a: | ...
Teraz trochę inaczej podszedł bym do formowania kadłuba .
Nadal jednak bez szablonów metodą zbliżoną do tradycyjnej budowy .
Zrobił bym tylko ramę z listew na burtnice , nie było by wtedy problemów z symetrią kadłuba (mniej pracy).
|
taka myśl mi szalona zaświtała w związku z przemyśleniami przedmówcy.
W pierwszej kolejności do wykonawców metodą One Off kierowana
A co by szkodziło, żeby gotowy warsztat wykorzystać do kształtowania sklejki na takim kopycie ?
Pasy sklejki przewidzieć w miejscach łączenia jak wręgi w W&C i na tym obciągać sklejkę, nie zamykąjąc dziobów, żeby sie dalo całośc bez demolki zdjąć.
Sądze że takie kształtowanie łatwiejsze by bylo niż na oko. |
|
|
|
|
Radek
Pomógł: 20 razy Dołączył: 24 Wrz 2006 Posty: 1226 Skąd: Raciąż
|
Wysłany: 2014-08-04, 18:20
|
|
|
Kształtowanie na kopycie dużo łatwiejsze by było, pod warunkiem, że listewki będą miały większy przekrój i gęściej będą podparte .
Ja stosowałem pozostałe listewki z budowy kanu czyli o grubości 6 mm. Trochę ciężko by się układało sklejkę.
Mając odpowiednio zrobione kopyto, to kilka łódek by można na nim wyprofilować. |
_________________ Radek
www.radekkanu.com |
|
|
|
|
Yachtdeck
Dołączył: 02 Cze 2014 Posty: 56 Skąd: Słupca
|
Wysłany: 2014-08-04, 18:49
|
|
|
no to teraz kilka słów o mojej Tortudze...
dziś po dokładniejszych oględzinach przy klejeniu dziobów stwierdzam że wręga rzeczywiście jest bez sensu... no cóż... mam fajny kawałek klejonki który może gdzieś wykorzystam, puki co będzie bez żadnej wręgi |
_________________ Trochę dłubię, trochę skrobię no i wiele z drewna zrobię
www.yachtdeck.pl |
|
|
|
|
Amator
Dołączył: 01 Paź 2011 Posty: 151 Skąd: Włocławek
|
Wysłany: 2014-08-04, 21:55
|
|
|
Jeżeli chodzi o torturowaną sklejkę to myślę że cała idea budowy polega właśnie na nie stosowaniu szablonów lub tylko zastosowaniu szczątkowym.
Według mnie to ma przypominać pierwotną budowę kanu , owszem wykorzystujemy nowe materiały ale technologia ma przypominać pierwotną budowę .
Teraz kiedy nabyłem trochę wiedzy i doświadczenia stwierdzam że budowanie i cała technologia którą stosują Indianie jest genialna .
Można powiedzieć że wykorzystano maksymalnie właściwości dostępnych materiałów do granic możliwości .
Takie budowanie jednej łodzi jest bardzo ekonomiczne ,właśnie nie trzeba szablonów ław montażowych , ram i tym podobnych rzeczy .
Wystarczy trochę prostej podłogi , od biedy nie trzeba nawet kobyłek .
Jak w każdej budowie trzeba poznać tworzywo z którego budujemy łódkę a efekty będą zaskakujące , pozytywnie oczywiście .
Budować , budować i pływać tylko tak się zdobywa doświadczenie .
Naprawdę warto zobaczyć na filmach budowę tradycyjnego Kanu .
Ja chciałem iść trochę na skróty jednak się okazało że taka budowa jaką pokazują Indianie jest najbardziej optymalna , nawet przy wykorzystaniu sklejki 4 mm .
[ Dodano: 2014-08-04, 23:00 ]
Yachtdeck nie przejmuj się , tak się zdobywa doświadczenie .
Nie wszystko można zobaczyć lub wytłumaczyć i niestety samemu trzeba próbować |
_________________ Po pierwsze: trzeba mieć pasję. Pasja podwaja wartość naszego życia. Bez względu na to, czy pasją jest żeglarstwo, czy zbieranie znaczków.
Piotr Targowski |
|
|
|
|
Yachtdeck
Dołączył: 02 Cze 2014 Posty: 56 Skąd: Słupca
|
Wysłany: 2014-08-05, 06:48
|
|
|
spoko, nie przejmuję się niczym, a wręcz cieszę się że będę miał wbrew pozorom mniej pracy
[ Dodano: 2014-08-05, 14:31 ]
mam małe pytanie:
jaki lakier bezbarwny mogę położyć bezpośrednio na żywicę epoksydową? oczywiście chodzi mi o lakier dwuskładnikowy |
_________________ Trochę dłubię, trochę skrobię no i wiele z drewna zrobię
www.yachtdeck.pl |
|
|
|
|
Radek
Pomógł: 20 razy Dołączył: 24 Wrz 2006 Posty: 1226 Skąd: Raciąż
|
Wysłany: 2014-08-05, 14:52
|
|
|
Ja np. kładę akrylowy. |
_________________ Radek
www.radekkanu.com |
|
|
|
|
Yachtdeck
Dołączył: 02 Cze 2014 Posty: 56 Skąd: Słupca
|
Wysłany: 2014-08-05, 19:53
|
|
|
ale on jest dwukomponentowy? |
_________________ Trochę dłubię, trochę skrobię no i wiele z drewna zrobię
www.yachtdeck.pl |
|
|
|
|
Radek
Pomógł: 20 razy Dołączył: 24 Wrz 2006 Posty: 1226 Skąd: Raciąż
|
|
|
|
|
Yachtdeck
Dołączył: 02 Cze 2014 Posty: 56 Skąd: Słupca
|
Wysłany: 2014-08-08, 06:51
|
|
|
no to mamy kolejny etap - wyszlifowany kadłub z zewnątrz i wstępnie dopasowana ostatnia warstwa włókna
Zakupiłem również listwy z cedru kanadyjskiego do wykonania zewnętrznych burtnic
|
_________________ Trochę dłubię, trochę skrobię no i wiele z drewna zrobię
www.yachtdeck.pl |
|
|
|
|
Malutki
Pomógł: 14 razy Dołączył: 22 Sie 2010 Posty: 185 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2014-08-10, 18:24
|
|
|
Dawno tu nie zaglądalem i może coś przeoczyłem, ale dlaczego robisz sobie w poprzek i stosujesz matę zamiast tkaniny szklenej? |
|
|
|
|
|